The Outsider: Μια ιστορία για τον τερματοφύλακα…
Επειδή ο Καμύ ήταν τερματοφύλακας, σημαίνει ότι όλοι οι τερματοφύλακες είναι διανοούμενοι;
του Jim White (άρθρο στο βιβλίο του συγγραφέα Jonathan Wilson: The Outsider: Μια ιστορία για τον τερματοφύλακα)
Η πιο επαίσχυντη στιγμή στην ασήμαντη ποδοσφαιρική καριέρα μου, εκτυλίχθηκε σ'ένα παιχνίδι στο μακρινό και ξεπερασμένο Fleet Street League.Η ομάδα της εφημερίδας στην οποία ήμουν αρχηγός είχε κατατροπωθεί από έναν μεγάλο αντίπαλο. Στον απόηχο της ήττας, ξέσπασα την απογοήτευση μου, στον τερματοφύλακά μας. Οι ακριβείς λέξεις έχουν ευτυχώς χαθεί στην ομίχλη της μνήμης. Αλλά η ουσία ήταν ότι θα ήταν πιο παραγωγικό να εκτονωθώ σε έναν κώνο προπόνησης, παρά σε εκείνον.
Τώρα είκοσι χρόνια μετά, ως διακεκριμένος σχολιαστής στα ΜΜΕ, στην εκπομπή Newsnight, κάθε φορά που βλέπω τερματοφύλακα, εξακολουθώ να νιώθω έναν κόμπο ντροπής στο στομάχι μου. Αλλά αυτό, σύμφωνα με μια υπέροχη ιστορία του συγγραφέα Jonathan Wilson, είναι η μοίρα του τερματοφύλακα. Είναι ο πιο εκτεθειμένος παίκτης στο γήπεδο του ποδοσφαίρου, τα λάθη του, τόσο πολύ σημαντικά. Είναι ο εύκολος στόχος των ευθυνών για μια ενοχή που θα πρέπει να μοιράζεται συλλογικά. ή όπως το θέτει ο Wilson: «Η μεγαλύτερη επιρροή της κοινής γνώμης έχει βρει έναν αποδιοπομπαίο τράγο: ο Μαρξ κατηγόρησε το καπιταλιστικό σύστημα , ο Φρόιντ κατηγόρησε το φύλο, ο Dawkins κατηγόρησε τη θρησκεία, 0 Larkin κατηγόρησε τους γονείς του και ο Δρ Atkins κατηγόρησε την πατάτα. Οι ποδοσφαιριστές κατηγορούν τον τερματοφύλακα. »
Αυτό που ο Wilson θέλει να ξέρει είναι αν αυτή η διαφορετικότητα απαιτεί από τον τερματοφύλακα-θεματοφύλακα, ένα μοναδικό χαρακτήρα. Λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα ο τερματοφύλακας έχει να ανεχτεί, θα έλεγε κανείς ότι αυτό θα μπορούσε να συμβαίνει. Αν μη τι άλλο χρειάζεται μέταλλο για να διαπραγματευτεί με την κριτική -βιτριόλι που κατευθύνεται πάνω του, από τους προπονητές, τους θεατές και άμυαλους συναδέλφους του.
Όχι ότι τα λόγια και η κριτική είναι το χειρότερο από όσα έχουν συμβεί. Η ιστορία του Wilson είναι μια ιστορία βίας. Όταν το ποδόσφαιρο άρχισε, οι τερματοφύλακες είχαν ελάχιστη προστασία από τους κανόνες. Θα μπορούσαν να κτυπηθούν, να γρατσουνιστούν και να τσακιστούν, ατιμώρητα. Έτσι ήταν. Πριν από τον πόλεμο, οι θάνατοι δεν ήταν κάτι ασυνήθιστο. Ακόμη και στην βιτρίνα του ποδοσφαίρου- τους τελικούς του FA Cup – η βιαιότητα στον τερματοφύλακα ήταν πολύ συχνή. Το 1956 ο τερματοφύλακας της Μάντσεστερ Σίτι Bert Trautmann, ένας πρώην Γερμανός αλεξιπτωτιστής που είχε βιώσει φοβερά πράγματα στο Ανατολικό Μέτωπο πριν μεταφερθεί ως αιχμάλωτος πολέμου στο Lancashire, έσπασε το λαιμό του βουτώντας στα πόδια του αντιπάλου. Συνέχισε να παίζει για το υπόλοιπο του τελικού. Όταν είσαι ένας τερματοφύλακα είναι καλύτερο να μην κάνεις «φασαρία».
Φορώντας διαφορετικό χρώμα φανέλας, με ένα διαφορετικό ρόλο και αποκλειστική ευθύνη, ο τερματοφύλακας είναι ένας «παρείσακτος» της ομάδας, ένας άνθρωπος μόνος. Επίσης, η εκκεντρικότητα και η εμμονή, είναι ένα είδος σε αφθονία στους τερματοφύλακες. Ο Wilson θυμάται, ότι ο John Burridge, έδινε οδηγία στη σύζυγό του να του ρίχνει φρούτα, όταν ο ίδιος δεν το περίμενε, θεωρώντας το ότι καλύτερο για να ακονίσει τα αντανακλαστικά του. Και ο Rene Higuita, ο κολομβιανός, γνωστός ως El Loco ( «ο τρελός»), ο οποίος φώτισε το Wembley με το αυτοαποκαλούμενο λάκτισμα του σκορπιού, πριν πάει στη φυλακή, ζούσε την οικογένειά τους βοηθώντας τις τοπικές καρτέλ ναρκωτικών στις επιχειρήσεις τους. Ακόμη και ο Peter Shilton, ο ντόμπρος και ευθύς φρουρός της φυλής των τερματοφυλάκων, συνήθιζε να κρεμιέται από τα πόδια του στα κάγκελα, σε μια προσπάθεια να αναπτυχθούν 1-2 πόντους, προκειμένου να φθάνει καλύτερα τις ψηλές σέντρες. Κάτι που τελικά δεν λειτούργησε.
Κάθε έθνος έχει τους «παλαβούς» τερματοφύλακές του, αν και ορισμένοι λαοί θεωρούν δικό τους προσόν την υπευθυνότητα. Ενώ οι Ιταλοί και Άγγλοι έχουν μεγάλη υπερηφάνεια για τη σταθερότητα των γκολκίπερ τους, οι Βραζιλιάνοι και Σκωτσέζοι έχουν συχνά αμηχανία για τους δικούς τους. Όπως ο Wilson επισημαίνει: «εκείνη η στιγμή στην όμορφη ταινία Gregory’s Girl, σχετικά με μια σχολική ομάδα σε ένα σκωτσέζικο ενιαίο σχολείο, στην οποία ο ήρωας λέει ότι πρέπει να πάει στο γκολπόστ, γιατί είναι πάρα πολύ άχρηστος για να παίξει μπροστά, έχει γραφτεί με κεφαλαία γράμματα στο βραζιλιάνικο ποδόσφαιρο». Στη χώρα αυτή, ο καθένας θέλει να σκοράρει, όχι να σταματήσει τους αντιπάλους. Ο Wilson παραθέτει ένα ακραίο παλιό Βραζιλιάνικο ρητό: «Για να είναι κάποιος τερματοφύλακας, θα πρέπει να είναι είτε τρελός, είτε ανώμαλος».
Και όμως ο συγγραφέας είναι δικαιολογημένα απρόθυμος να φτάσει σε γενικεύσεις. Τερματοφύλακες, όπως ο μεγάλος Ρώσος Λεβ Γιασίν, ο Ιταλός Τζιανλουίτζι Μπουφόν ή ο δικός μας Joe Hart δεν μπορούν να χαρακτηριστούν χωριάτες ή μοναχικοί. Ούτε κάποιοι άλλοι χωράνε στην ρομαντική ανάλυση εκείνων που αγαπούν να κάνουν διανόηση το άθλημα. Ασχολούμενος λιγότερο με τη δράση, για ένα μεγάλο μέρος του παιχνιδιού, ο τερματοφύλακας, μπορεί να έχει περισσότερο χρόνο για να σκεφτεί, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι ανήκουν στην παράδοση των διανοουμένων, όπως ο Ρώσος συγγραφέας Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ΙΙ, ή ο άνθρωπος που μυστικοποίησε την τέχνη του τερματοφύλακα, ο Αλμπέρ Καμύ.
Ακριβώς επειδή ο Καμύ ήταν τερματοφύλακας δεν σημαίνει ότι κάθε τερματοφύλακας έχει την τάση να ταιριάζει σε ψυχολογικές αυτο-αναλύσεις, γράφει ο Wilson.